intellectualism

Showing results in 'Publications'. Show all posts
Carvalho, E. (2020).  Sintonizando com o mundo: uma abordagem ecológica das habilidades sensoriomotoras. Ciência e Conhecimento. , Teresinha: Editora UFPI Abstract

Neste capítulo, apresento e sustento uma articulação da noção de habilidade corporal ou sensoriomotora a partir da psicologia ecológica e mostro como ela é relevante para o debate entre Dreyfus e McDowell sobre a lida habilidosa e também para o debate sobre se saber-fazer se reduz ou não a conhecimento proposicional. A metáfora correta para compreender habilidades corporais não é a do computador, mas a do rádio. Essas habilidades resultam de um processo de sintonização do organismo com o seu ambiente.

Carvalho, E. (2018).  Overcoming Intellectualism about Knowledge and Understanding: A Unified Approach. Logos & Episteme: An International Journal of Epistemology. 9(1), 7-26. AbstractWebsite

In this paper I defend a unified approach to knowledge and understanding. Both are achievements due to cognitive abilities or skills. The difference between them is a difference of aspects. Knowledge emphasizes the successful aspect of an achievement and the exclusion of epistemic luck, whereas understanding emphasizes the agent's contribution in bringing about an achievement through the exercise of one's cognitive skills. Knowledge and understanding cannot be separated. I argue against the claim that understanding is distinct from knowledge because the former is compatible with environmental luck. Achievements rule out environmental luck because abilities can be exercised only in their proper environment. I also reject the intellectualist claim that understanding requires the ability to explain what one intends to understand. The understanding of an item is reflected in our ability to solve cognitive tasks using that item. The more tasks one can deal with by using an item, the deeper is one's understanding of that item. Being able to explain why a claim holds is not necessary for possessing understanding, even though it may be necessary for accomplishing some very specific tasks. Neither understanding nor knowledge require any kind of second-order cognition by default.

Carvalho, E., & Williges F. (2015).  Sosa on Animal Knowledge and Emotions. Analytica. 19(1), 143-160. AbstractWebsite

Our goal in this paper is to discuss the notion of animal knowledge in Judgment and Agency. Our approach has two stages. First, we offer a positive contribution, attempting to show that there is room for the introduction of emotions into an animal knowledge approach and into Sosa’s theory of competence. If we follow Sosa and conceive knowledge as a kind of action or successful performance, then emotions can contribute functionally for enhancing performance and are essential for the sharing of knowledge among social agents. Second, we offer criticism of Sosa’s integrative project. It’s not clear that reflective knowledge always improves animal knowledge; rather, in order to avoid regress, Sosa should recognize that we can have perfectly safe animal knowledge. Finally, we argue that reflective knowledge has a more marginal role than Sosa seems at first sight to suggest.

Carvalho, E. (2014).  Internismo sem intelectualismo e reflexividade. Kriterion. 55(129), 153-172. AbstractWebsite

Em seu livro, “Perception as a Capacity for Knowledge” (2011), John McDowell defende que a garantia fornecida pela percepção é infalível. Para tanto, é preciso entender o papel que a razão tem na constituição de estados perceptivos genuínos. Por meio dela, posicionamos estes estados no espaço lógico das razões. Assim, não só fazemos do estado perceptivo um episódio de conhecimento, mas também obtemos conhecimento de como chegamos a este conhecimento. McDowell sustenta que esta condição para o conhecimento, a posse da capacidade de posicionar um estado perceptivo no espaço lógico das razões, não o compromete com o intelectualismo. Neste artigo, defendo que o internismo de McDowell não está totalmente livre do intelectualismo e que o internismo é mais plausível não só sem intelectualismo,
mas também sem reflexividade.