affordances

Affective Affordances: direct perception meets affectivity

Affective Affordances: direct perception meets affectivity

Foi publicado a edição especial Fenomenologia, Ação, cognição e afetividade. Tive o prazer de contribuir com o texto "Affective Affordances: direct perception meets affectivity". Neste artigo, exploro as maneiras pelas quais a afetividade pode afetar a percepção na perspectiva ecológica e indago se isso afeta a percepção direta. Minha conclusão é que, ao contrário, a afetividade possibilita um engajamento ainda mais fino com o ambiente.

Introdução à Psicologia Ecológica

Introdução à Psicologia Ecológica

O capítulo "Psicologia Ecológica: da percepção à cognição social", que serve como introdução à abordagem de James Gibson e Eleonor Gibson à percepção, foi publicado no livro Escritos de Filosofia V: Linguagem e Cognição, organizado por Marcus José Alves de Souza e Maxwell Morais de Lima Filho. O livro está disponível gratuitamente no site da Editora Fi.

Carvarlho, E. M. (2022).  An ecological approach to hinge propositions. Sképsis. XIII(25), 1-16. AbstractWebsite

In this paper, I argue that hinge propositions are ways of acting that constitute abilities or skills. My starting point is Moyal-Sharrock’s account of hinge propositions. However, Moyal-Sharrock’s account leaves gaps to be filled, as it does not offer a unified explanation of the origin of our ungrounded grounds. Her account also lacks resources to respond to the issue of demarcation, since it does not provide a criterion for distinguishing ways of acting that can legitimately fulfill the role of ungrounded grounds from those that cannot. Without an answer to this issue, the relativistic threat is serious. I then propose that by narrowing the ways of acting to those that are constitutive of abilities, we can deal with the relativistic threat. I provide an ecological approach to abilities through which I explain why abilities are reality-soaked and therefore why the ways of acting that constitute them are legitimate ungrounded grounds. Based on that approach, I provide an
answer to the issue of demarcation that defuses the relativistic threat.

Filosofia e Psicologia Ecológica, uma via de mão dupla, at Conversação Filosófica, 02/07/2021

Nesta conversação filosófica, discuti o que são as affordances e a sua relevância filosófica para a filosofia da percepção, da mente e para a epistemologia.

Disponível aqui.

Carvalho, E. M. (2022).  Psicologia Ecológica: da percepção à cognição social. Escritos de Filosofia V: Linguagem e Cognição. , Porto Alegre: Editora Fi Abstract

Texto introdutório à abordagem ecológica da percepção que será publicado na coletânea Escritos de Filosofia V: Linguagem e Cognição, Grupo Linguagem e Cognição (UFAL/CNPq).

Neste texto, apresento e examino as principais ideias que animam a abordagem ecológica da percepção. Primeiro, na Seção 2, apresento a visão instantânea da percepção, contra a qual Gibson articula e propõe a abordagem ecológica. Em seguida, não Seção 3, apresento e discuto a noção de informação ecológica. Nas seções 4 e 5 articulo a teoria das affordances e discuto a aprendizagem perceptiva. Por fim, na Seção 6, exponho e discuto a possibilidade de estender a teoria das affordances para explicar a cognição social.

Conversa sobre Filosofia e Psicologia Ecológica

Conversa sobre Filosofia e Psicologia Ecológica

Participei do Conversações Filosóficas, coordenado pelo Caio Souto, e falei um pouco sobre a Psicologia Ecológica e como venho me apoiando nela para lidar com temas da filosofia da mente e da epistemologia. Assista aqui.

Paper published in Frontiers Psychology

Paper published in Frontiers Psychology

Giovanni Rolla and I have just published a paper in Frontiers Psychology: An Enactive-Ecological Approach to Information and Uncertainty #openaccess Available here and here.

Carvalho, E. M., & Rolla G. (2020).  An enactive-ecological approach to information and uncertainty. Frontiers in Psychology. 11, 1-11. AbstractFrontiers in Psychology

Information is a central notion for cognitive sciences and neurosciences, but there is no agreement on what it means for a cognitive system to acquire information about its surroundings. In this paper, we approximate three influential views on information: the one at play in ecological psychology, which is sometimes called information for action; the notion of information as covariance as developed by some enactivists, and the idea of information as minimization of uncertainty as presented by Shannon. Our main thesis is that information for action can be construed as covariant information, and that learning to perceive covariant information is a matter of minimizing uncertainty through skilled performance. We argue that the agent’s cognitive system conveys information for acting in an environment by minimizing uncertainty about how to achieve her intended goals in that environment. We conclude by reviewing empirical findings that support our view and by showing how direct learning, seen as instance of ecological rationality at work, is how mere possibilities for action are turned into embodied know-how. Finally, we indicate the affinity between direct learning and sense-making activity.

Carvalho, E. M. (2021).  An Ecological Approach to Disjunctivism. Synthese. 198(Radical Views on Cognition), 285–306. Abstractan_ecological_approach_to_disjunctivism.pdfWebsite

In this paper I claim that perceptual discriminatory skills rely on a suitable type of environment as an enabling condition for their exercise. This is because of the constitutive connection between environment and perceptual discriminatory skills, inasmuch as such connection is construed from an ecological approach. The exercise of a discriminatory skill yields knowledge of affordances of objects, properties, or events in the surrounding environment. This is practical knowledge in the first-person perspective. An organism learns to perceive an object by becoming sensitized to its affordances. I call this position ecological disjunctivism. A corollary of this position is that a case of perception and its corresponding case of hallucination—which is similar to the former only in some respects—are different in nature. I show then how the distinguishability problem is addressed by ecological disjunctivism.

Carvalho, E. (2020).  Sintonizando com o mundo: uma abordagem ecológica das habilidades sensoriomotoras. Ciência e Conhecimento. , Teresinha: Editora UFPI Abstract

Neste capítulo, apresento e sustento uma articulação da noção de habilidade corporal ou sensoriomotora a partir da psicologia ecológica e mostro como ela é relevante para o debate entre Dreyfus e McDowell sobre a lida habilidosa e também para o debate sobre se saber-fazer se reduz ou não a conhecimento proposicional. A metáfora correta para compreender habilidades corporais não é a do computador, mas a do rádio. Essas habilidades resultam de um processo de sintonização do organismo com o seu ambiente.