Publications

Export 21 results:
Ordenar por: Autor Título Tipo [ Ano  (Desc)]
2018
Brendler, C. F., F. G. Teixeira, and R. C. Pinheiro, "Método de Design Virtual para cirurgias de reconstrução auricular", Tecnologia Assistiva: Pesquisa e Conhecimento - II, Bauru, Canal 6 Editora, pp. 52 - 1, 2018. Abstract

n/a

Brendler, C. F., F. G. Teixeira, G. Z. A. de Pizzato, and G. S. Mello, "Métodos de obtenção da antropometria estática e dinâmica para desenvolver produtos de Tecnologia Assistiva", Tecnologia Assistiva: Pesquisa e Conhecimento - II, Bauru, Canal 6 Editora, pp. 41 - 1, 2018. Abstract

n/a

Casagranda, K. L., F. G. Teixeira, R. C. Pinheiro, and A. M. Ribas, "Processo colaborativo de confecção de órteses de membro superior utilizando Manufatura Aditiva", Tecnologia Assistiva: Pesquisa e Conhecimento - II, Bauru, Canal 6 Editora, pp. 10 - 1, 2018. Abstract

n/a

2017
Câmara, A., F. G. Teixeira, J. P. Duarte, L. Ferrão, M. Passos, N. Correia, P. Maldonado, and P. E. Correa, "Inspædia: [Almost] Everything About Simplicity, Playfulness and Inspiration", Advances in Ergonomics Modeling, Usability & Special Populations, vol. 486: Springer, pp. 231 - 243, 2016, 2017. Abstract

The aim of this paper is to disclose the new research developments and the results from the systematization of experience and user interaction with the Inspaedia (a new web knowledge " Agora "), to inspire a dynamic, collaborative, and interactive intelligence among the inspaediers. We will explain in detail and describe the design process and discuss the ultimate design interaction concept and development regarding (almost everything about) simplicity and playfulness of the inspaediers' experience to transform relevant information (related > mean-full > useful) in productive knowledge (inspiration > insight > foresight) in a very easy and quick way (usability: learnability; understandability; operability; attrac-tiveness…), with a smile in the face (satisfaction) and a wow in the mind (or in the soul).

2016
Brendler, C. F., F. G. Teixeira, W. Kindlein, M. Pohlmann, and W. Rossi, "FABRICAÇÃO DIGITAL PARA AUXILIAR NO ENSINO-APRENDIZADO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL: ESTUDO DE CASO DOS SISTEMAS NANOESTRUTURADOS", 12º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em DesignBlucher Design Proceedings, vol. 12, Belo Horizonte, pp. 2389 - , 06 de outubro, 2016. Abstract

Dados obtidos com o Censo Demográfico, em 2010, revelaram que quase 24% da população brasileira possuem algum tipo de deficiência, sendo a deficiência visual a de maior ocorrência. Dentre as políticas sociais que buscam atender às diferentes necessidades dos cidadãos, vale destacar o direito universal à educação. Recursos didáticos de diferentes naturezas vêm sendo empregados como ferramenta para auxiliar o ensino-aprendizagem de pessoas com deficiência visual. Vale, porém, questionar se esses recursos são realmente eficazes na compreensão de determinados conteúdos? Assim, o presente trabalho propõe a validação de modelos didáticos 3D para permitir a compreensão de sistemas nanoestruturados por deficientes visuais. A avaliação dos modelos foi realizada por usuário cego e, para tanto, foi utilizada uma adaptação do instrumento SETT (Alunos, Ambiente, Tarefas e Ferramentas). Os resultados indicam que os modelos produzidos por impressão 3D necessitam de revisão no que tange à legenda em Braille, mas, quanto aos demais aspectos, são viáveis para o uso como recurso didático para alunos com deficiência visual.

2015
Brendler, C. F., F. G. Teixeira, W., KINDLEIN Jr., M. Pohlmann, and W. S. Rossi, "Drawing, virtual modeling and 3d print in the production of didactic models for the teaching - learning of visually impaired students: case study of nanostructured systems", International Journal of Education and Research, vol. 03, pp. 453 - 466, 2015. AbstractFull Text

The present study focused on the inclusion of visually impaired individuals in regular and special
need education based on the proposal of educational resources to be applied in different
disciplines. This study case involved the development of models of nanostructured systems. The
production of these models included image design and stylization, 3D virtual modeling and 3D
print. The representation techniques used in this study generated a didactic kit for the teaching of
nanostructured systems. The proposed models can be used for both sighted and visually impaired
students, whether blind or with low vision.

Brendler, C. F., F. G. Teixeira, W., KINDLEIN Jr., M. Pohlmann, and W. S. Rossi, "Transdisciplinaridade e integração de conteúdos da geometria descritiva, desenho técnico e modelagem na representação de micropartículas cristalinas", Educação Gráfica (Online), vol. 19, pp. 01 - 20, 2015. AbstractFull Text

Education systems are undergoing transformations in order to adapt their curriculum to develop skills that are required of professional from courses that have design disciplines. Also increasingly evident is the need for a transdisciplinary teaching that involves collaboration among different disciplines of the same science. In this context, this article focuses, by the case study of synthetic diamond particles, on the integration among Descriptive Geometry, Technical Drawing, Materials and Processes disciplines with the aid of CAD systems. Through this integration and a transdisciplinary teaching, it is possible to correlate the knowledge that involves three-dimensional modeling, the projection of objects and analysis of the geometric shape. The generated models represent an innovative feature for the process of teaching and learning in the disciplines that involve the design as it provides an effective contact between the student and the object of study through, the manufacturing experience and the concrete three-dimensional experience.

2014
Brandi, L., F. G. Teixeira, A. Maldonado, R. Pereira, L. I. A. N. E. ROLDO, and F. Silva, "OBTENÇÃO E COMPARAÇÃO DE TEXTURAS POR PROCESSO DE DIGITALIZAÇÃO TRIDIMENSIONAL", 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em DesignAnais do 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, vol. 1, issue 4, Gramado, pp. 1889 - 1901, 2014. Abstract

n/a

Cattani, A., F. G. Teixeira, T. K. Silva, P. Z. Pereira, F. V. Scherer, and R. P. Silva, "POSSIBILIDADES DE USO DA MATRIZ MORFOLÓGICA NO PROCESSO DE GERAÇÃO DE ALTERNATIVAS EM DESIGN", 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em DesignAnais do 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, vol. 1, issue 4, Gramado, pp. 1126 - 1135, 2014. Abstract

n/a

Brandi, L. B., U. M. Bruscato, F. G. Teixeira, C. R. Manica, R. W. Pereira, and O. Schaeffer, "Processo de Fabricação Digital de Artefato para Transporte de Maças", XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics SIGraDi: Design in FreedomProceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics - SIGraDi: Design in Freedom, vol. 1, MontevideoSão Paulo, Editora Edgard Blücher, pp. 324 - 327, 2014. Abstract

n/a