Geometria Descritiva

Teixeira, F. G., "HYPERCAL3D 2.0: A SEGUNDA GERAÇÃO DO MODELADOR 3D PARA GEOMETRIA DESCRITIVA", XXXVIII Congresso Brasileiro de Ensino de EngenhariaAnais..., Fortaleza, pp. - , 2010. Abstract

Resumo: Este trabalho apresenta a nova versão do aplicativo de apoio ao ensino de Geometria Descritiva para a modelagem de sólidos, o HyperCAL 3D 2. O grupo de pesquisa Virtual Design (ViD) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) desenvolveu uma nova metodologia de ensino para a Geometria Descritiva seguindo a abordagem da aprendizagem baseada em projetos (TEIXEIRA et al., 2006), o uso de objetos sólidos, uma nova nomenclatura e o uso de ferramentas de computação gráfica para auxiliar o processo de aprendizagem. Os principais objetivos são: reduzir o grau da abstração necessário para aprender os conceitos básicos; aproveitar os conhecimentos prévios dos estudantes; garantir o entendimento dos processos bidimensionais e os seus correspondentes tridimensionais e estimular o processo de aprendizagem a partir de problemas concretos com aplicações práticas. Um dos pilares que sustenta esta metodologia é um aplicativo gráfico, o HyperCAL 3D (TEIXEIRA et al., 2007), o qual teve sua primeira versão em 2006 e era baseado na linguagem VRML (AMES et al., 1997) e utilizava um plug-in para a visualização das geometrias. Apesar de limitar as interações, o uso desta tecnologia permitiu um rápido desenvolvimento da versão 1.0, o que garantiu a sua disponibilização a tempo de ser utilizada no segundo semestre de 2006, quando a nova metodologia foi implementada nas turmas de Geometria Descritiva do então novo curso de Design da UFRGS. A experiência com o uso do HyperCAL 3D 1.0 possibilitou avaliar o seu desempenho frente às necessidades do ensino da Geometria Descritiva e, assim, verificar suas qualidades e fraquezas. A partir deste conhecimento foi possível desenvolver uma nova versão, o HyperCAL 3D 2.0 com várias melhorias, tanto na sua interface que utiliza a tecnologia OpenGL, quanto em termos de recursos, como a possibilidade de imprimir os modelos. Este trabalho apresenta esta nova versão desta importante ferramenta de apoio ao ensino da Geometria Descritiva.

Teixeira, F. G., J. L. S. Moroni, and J. L. F. Aymone, "PICTOGRAMAS PARA APLICATIVO DE ENSINO-APRENDIZAGEM DE GEOMETRIA DESCRITIVA EMPREGANDO O DESIGN DA INFORMAÇÃO", 5o. CIDI - Congresso Internacional de Design da InformaçãoAnais..., Florianópolis, pp. - , 2011. Abstract

presente artigo tem por objetivo apresentar o desenvolvimento de pictogramas específicos para o
ambiente virtual de aprendizagem de Geometria Descritiva denominado HyperCAL3D. Os pictogramas são
desenvolvidos a partir de uma metodologia fundamentada no design de informação e no design de
interação, com o objetivo de qualificar o aplicativo quanto à usabilidade e à interatividade.

Teixeira, F. G., and S. L. dos Santos, "HYPERCAL3D, UM SISTEMA INOVADOR PARA AUXÍLIO AO PROCESSO DE ENSINO DE GEOMETRIA DESCRITIVA", GRAPHICA 2013 - X International Conference on Graphics Engineering for Arts and DesignAnais..., Florianópolis, pp. - , 2013. Abstract

n/a

Teixeira, F. G., and S. L. dos Santos, "HYPERCAL3D: A COMPUTER APPLICATION TO SUPPORT THE TEACHING AND LEARNING OF DESCRIPTIVE GEOMETRY", 16th International Conference on Geometry and GraphicsProceedings of..., vol. 1, InnsbruckInnsbruck, innsbruck university press, pp. 643 - 654, 2014. Abstract

This work presents the HyperCAL 3D, an application to support the teaching and learning process of Descriptive Geometry through the study of solid objects. The methodology used for its implementation and the main features of the application are described. A selection of concepts was carried out to determine the functional structure of the software should have. From this, the main features were modeled through processes of vector geometry equivalent to that used in Descriptive Geometry. The main features introduced include the projection process, the representation of hidden lines in the three-dimensional model and the projections, successive auxiliary views in real time, and the intersection process. All these tools are implemented in an application that aids the learning process of the students and the teaching procedures of professors.

Teixeira, F. G., and S. L. dos Santos, "HYPERCAL3D: APLICAÇÕES NO ENSINO DE GEOMETRIA DESCRITIVA", GEOMETRIAS E GRAPHICAAnais..., vol. 1, LISBOA, pp. - , 2015. Abstract

This article presents the HyperCAL3D applications in Descriptive Geometry education (DG). First, the main features of this application are briefly presented, relating to the conceptual, methodological and technological base used in its development, including the vector modelling of the DG operations and the context of project-based learning. In the second part, the HyperCAL3D is used to perform various applications in typical problems of DG in its educational context, such as auxiliary views; determination of true length of straight, normal view of planes and angles between planes; obtaining axonometric views; obtaining main views. All these applications demonstrate the great potential of HyperCAL3D use as a teaching tool for DG.

Bruno, F. B., F. G. Teixeira, R. P. da Silva, and T. L. K. da Silva, "EXPERIÊNCIAS INOVADORAS EM ENSINO E PESQUISA DA GEOMETRIA DESCRITIVA", GEOMETRIAS E GRAPHICAAnais..., vol. 1, LISBOA, pp. - , 2015. Abstract

This paper presents the main contributions of the research group Virtual Design (ViD) to the learning process of Descriptive Geometry (DG) in line with the principles of project-based learning. First, the paper presents the theoretical framework that bases the main ViD initiatives applied to the learning of DG, including design-based learning and physical and virtual modelling. The initiatives presented include a learning cycle based on concrete and virtual experiences in the design context. These initiatives that feed the learning of DG are the result of academic research of the Virtual Design research group, also involving Masters and PhD projects, with repercussions on the development of new methods, new technologies and new products, and the quality of education.

Hoffmann, A. T., F. G. Teixeira, R. P. da Silva, and T. K. L. da Silva, "IMPLEMENTAÇÃO DA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS NA GEOMETRIA DESCRITIVA", VII International Conference on Graphics Engineering of Arts and Design e XVIII Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho TécnicoANAIS do GRAPHICA''2007, Curitiba, pp. - , 2007. Abstract

This work reports the experience in the implementation of a new paradigm in teaching of descriptive geometry: the Design-based learning. This paradigm changing is the result of a new approach centered on the student, seeking to develop its creativity and its own problem solving capacity based on the descriptive geometry concepts. In this sense, all the concepts and projects developed implicate working with solids. Therefore, it implies in the increasing of the concrete experience, reducing the usual abstraction level needed to learn the fundamental concepts. The proposed methodology was first implemented in some sample classes of Engineering and Design courses of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) with great success.

Hoffmann, A. T., F. G. Teixeira, J. L. F. Aymone, R. P. da Silva, and T. K. L. da Silva, "HyperCAL3D ? MODELADOR DE SÓLIDOS PARA GEOMETRIA DESCRITIVA", VII International Conference on Graphics Engineering of Arts and Design e XVIII Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho TécnicoANAIS do GRAPHICA''2007, Curitiba, pp. - , 2007. Abstract

Este trabalho apresenta um modelador 3D utilizado como ferramenta de ensino-aprendizagem de geometria descritiva através do paradigma do design-based learning. O HyperCAL 3D foi desenvolvido para que os alunos possam representar em 3D os projetos elaborados a partir dos conceitos de geometria descritiva e, assim, estabelecer relações entre as representações convencionais e a geometria dos objetos em três dimensões. O programa foi implementado em linguagem Delphi e utiliza a realidade virtual, através da linguagem VRML, para visualização dos objetos gerados. A utilização desta ferramenta inovadora tem permitido um salto de qualidade na aprendizagem da geometria descritiva como pode ser visto nos exemplos de projetos desenvolvidos pelos alunos.

Teixeira, F. G., and S. L. dos Santos, "Hypercal3d, uma ferramenta computacional para o apoio do processo de ensino-aprendizagem de geometria descritiva", Revista Design & Tecnologia, vol. 6, pp. 20 - 32, 2013. AbstractFull Text

This work presents the HyperCAL3D, an application to support the teaching and learning process of Descriptive Geometry through the study of solid objects. The methodology used for its implementation and the main features of the application are described. A selection of concepts was carried out to determine the functional structure of the software should have. From this, the main features were modeled through processes of vector geometry equivalent to that used in Descriptive Geometry. The main features introduced include: the projection process, the representation of hidden lines in three-dimensional model and the projections, successive auxiliary views in real time, and the intersection process. All these tools are implemented in an application that aids the learning process of the students and the teaching procedures of professors.

Brendler, C. F., F. G. Teixeira, W., KINDLEIN Jr., M. Pohlmann, and W. S. Rossi, "Transdisciplinaridade e integração de conteúdos da geometria descritiva, desenho técnico e modelagem na representação de micropartículas cristalinas", Educação Gráfica (Online), vol. 19, pp. 01 - 20, 2015. AbstractFull Text

Education systems are undergoing transformations in order to adapt their curriculum to develop skills that are required of professional from courses that have design disciplines. Also increasingly evident is the need for a transdisciplinary teaching that involves collaboration among different disciplines of the same science. In this context, this article focuses, by the case study of synthetic diamond particles, on the integration among Descriptive Geometry, Technical Drawing, Materials and Processes disciplines with the aid of CAD systems. Through this integration and a transdisciplinary teaching, it is possible to correlate the knowledge that involves three-dimensional modeling, the projection of objects and analysis of the geometric shape. The generated models represent an innovative feature for the process of teaching and learning in the disciplines that involve the design as it provides an effective contact between the student and the object of study through, the manufacturing experience and the concrete three-dimensional experience.